De Zomervakantie is begonnen, een tijd om te ontspannen en je op te laden voor het nieuwe schooljaar weer begint. Helaas blijkt de zomer voor veel moeders juist ook erg stressvol. En dat is precies wat we niet willen of nodig hebben, toch lieve moeder? Daarom deel ik deze zomer tips en tricks zodat jij aan het einde van de zomer die ontspannen moeder bent die je zo verdient te mogen zijn. 
Vandaag tip 2!

Self care inplannen deze zomer is niet egoïstisch.

Het klinkt misschien als een open deur, tijd voor jezelf inplannen – self care. Echter, wanneer je goed in je vel wilt zitten en je uitgerust wilt voelen, dan heb je echt tijd nodig voor jezelf. Om het contact met jezelf te maken, te voelen hoe het met je gaat, en je te verbinden met wie je ten diepste bent. 

Wil je die zomerse sprankelende en diep uitgeruste moeder zijn? Zorg dan vooral goed voor jezelf. 

Self care hart

En toch, bijna iedere moeder die ik speek voelt zich regelmatig schuldig wanneer ze iets voor zichzelf onderneemt en tijd inbouwt voor de broodnodige self care. Al helemaal tijdens de zomervakantie wanneer de kinderen vrij zijn. Dit is toch de tijd om ontspannen samen te zijn met je gezin?

Ik snap het, ik heb die gevoelens ook regelmatig. Wauw, zoals ik mezelf die eerste jaren als moeder gepusht heb mét al ons slaapgebrek. Ik was bekaf tegen de tijd dat de vakantie voorbij was. 

Tot ik eerlijk werd naar mezelf. 

Dus laten we even eerlijk zijn. Doet het jou en je lichaam goed om relatief weinig tijd te hebben voor jezelf? Je kunt er nog zo mooi altijd voor je kinderen willen zijn, en ze de zomer van hun leven willen geven, maar zonder de broodnodige self care zul je je aan het einde van de zomer niet sprankelend en diep uitgerust voelen. 

Wanneer je kijkt naar moeders die na de zomer wel degelijk helemaal uitgerust zijn, zoals bijvoorbeeld single mom en onderneemster Zarayda Groenhardt, dan hebben ze allemaal één ding gemeen, en dat is dat ze hun self care echt super serieus nemen. Ze creëren heel bewust tijd, ruimte, en energie om goed voor zichzelf te zorgen. Ze zetten zichzelf op nummer 1. 

Makkelijker gezegd dan gedaan denk je misschien, zeker wanneer je een kindje hebt dat langdurig ziek is, of jaren echt heel slecht slaapt. Met beiden heb ik zelf ervaring. Dan spelen er absoluut andere dingen mee en krijgen andere dingen prioriteit. Trek je in dit geval niet te veel aan van de tips, maar destilleer er die stukjes uit waar je wel iets mee kan. Leg jezelf vooral geen druk op en hou het bij kleine self care stapjes die net meer ruimte geven, meer rust in je hoofd, en meer ontspanning in je lichaam.

Hoe doe je dat, echt bijkomen tijdens de zomervakantie terwijl je gezin vrij is? 

Dit zijn 5 eenvoudige stappen die je kunt zetten om die sprankelende en diep uitgeruste mama te worden die aan het einde van de vakantie vol energie en vreugde weer aan de normale gezinsroutine begint. 

Tip 1: Plan je self care momenten als eerste in

Wanneer we de zomer ingaan hebben we de neiging de vakantie, de uitjes en dergelijke goed te plannen. Ik daag je uit, plan je vakantie en voordat je de rest volplant met allerlei dingen voor het gezin, plan je eerst jouw self care tijd in. Dit kan van alles zijn. Denk aan één of meerdere avonden of dagen voor jezelf, dagelijks een vast meditatie moment van 5 tot 20 minuten, of als het kan plan een weekend of een week weg. 

Heb je een pasgeboren baby die niet goed slaapt of drinkt en vraag je je soms zelfs af wanneer je rustig je tanden kunt poetsen? Maak je self care dan super klein. Plan het niet vooraf, bekijk het per dag of per moment en pak je rust zodra het kan.

Tip 2: Zorg dat je niet bereikbaar bent 

Creëer jouw self care momenten heel bewust en zorg er ook voor dat je dan niet bereikbaar bent. Dit is jouw heilige tijd. Je bent dan niet bereikbaar (behalve natuurlijk in case of emergency), niet voor je gezin, maar ook niet via social media. Het lijkt simpel even je Facebook, Instagram, of TikTok checken, maar het leidt enorm af en brengt je energie weg van jezelf. Niet voor niets heet social media in coaching termen ‘vermijding’. 

Het is heel voedend om tijdens je vakantie blokken te hebben waarin je niet bereikbaar bent, geen laptop bij je hebt en niet op social media zit. Meer hierover vind je in blog 3 van de Sprankelende mama serie.

Tip 3: Wees mindful in jouw heilige tijd 

Self care is aandacht besteden aan hoe het nu met je gaat, en dat is wat deze mama doet terwijl ze met haar ogen dicht en handen op haar hart voelt hoe het nu met haar is

Wat je ook onderneemt in jouw heilige self care tijd, wat het ook is dat voedend is voor jouw lichaam en jouw ziel, dit is jouw tijd om je weer even te verbinden met je lichaam en met je hogere zelf. Om te voelen hoe het nu met je gaat en wat er in je leeft. Om een moeder voor jezelf te zijn en jezelf te omarmen. 

We kunnen verslaafd zijn aan actie ondernemen, dingen doen, en plezier hebben. Wanneer we geen self care tijd inplannen, dan gaan we voorbij aan wie we ten diepste zijn. Dan worden onze gedachten, emoties en alles wat we voelen niet gehoord. Een deel van ons blijft ongezien, een prachtig en mooi deel dat ons zoveel kan vertellen over onszelf en hoe het met ons gaat. Waar we blij en gelukkig van worden, wat ons in de weg zit. Self care tijd is niet alleen heilig, het is jezelf helemaal zien, leren kennen en omarmen. 

Dit kan alleen wanneer je mindful bent, helemaal hier en nu. Je bent aandachtig met dat wat er nu is, binnen in jou en buiten jou.

Self care kan betekenen dat je je echt even helemaal terugtrekt met jezelf. Het kan ook zijn dat je afspreekt met iemand die je dierbaar is en waarvan je weet dat een moment met hem of haar voedend is voor je ziel en je innerlijke kind.

Wat het ook is dat je doet in deze heilige tijd, wees echt aanwezig in het moment, en mocht je met iemand afspreken, spreek dan samen af om de telefoons aan de kant te leggen. Zo is er echt ruimte om samen te ZIJN en om met jezelf te ZIJN.

Tip 4: Verwen jezelf met een heerlijk self care ritueel 

Rituelen hebben een heel krachtige werking op ons systeem, fysiek, maar vooral ook mentaal, emotioneel en spiritueel. Er zit namelijk een intentie achter. Het kan iets eenvoudigs zijn als een terugkerend huidverzorgingsritueel. Je kunt een bewuste wandeling maken, of bijvoorbeeld in je dagboek schrijven. 

Je kunt ook een ontspannen bad nemen met epsom zout (bitterzout) en een blend van heerlijke essentiële oliën*. Dit is enorm ontspannend. Laat je intentie regelmatig terugkomen in je gedachten. Aan het einde van je bad laat je alle stress en gedachten die je niet meer dienen mee stromen met het water in het putje. 

Na je bad of andere ontspannende self care activiteit zou je de tijd kunnen nemen om met aandacht alles op te schrijven wat in je opkomt in verband met je intentie. Wees creatief en creëer een ritueel waar je hart blij van wordt. 

Hulp vragen is ook een vorm van self care

Tip 5:  Laat iemand je helpen weer in balans te komen

Heb je het gevoel dat je een steuntje in de rug kunt gebruiken om die ontspanning te vinden mentaal, emotioneel, spiritueel of fysiek? Laat je helpen. Ga naar de sauna, en boek die hot stone of massage sessie en laat je verwennen. Zo leid je jouw lichaam de rust in en vergroot je de verbinding met jezelf. 

Ook een Reconnective helling sessie of een Persoonlijk Reconnection Traject kan je helpen om op een diep niveau weer te helen, in balans te komen en terug op je levenspad te worden gezet. De healing sessies kunnen ook online en zijn een eenvoudige manier om jezelf te ondersteunen, ook in roerige tijden.

Je hebt echt de keuze deze zomer.

Je kunt doorgaan met alles zijn voor iedereen, op ieder moment, en je vermoeid en gestrest blijven voelen. Dit is wat de meeste moeders doen. Ik zoals ik al zei tijdens eerdere jaren ook. 

Of je kunt proberen meer ruimte voor jezelf en jouw self-care in te plannen en ervoor te zorgen dat je die sprankelende en diep ontspannen moeder wordt, waar je nu nog zo naar verlangt nu de zomervakantie net gestart is. 

Dus ga je voor sprankelende ogen en diepe ontspanning? Neem actie en maak ruimte voor jouw heilige self care met tenminste één van bovenstaande tips. Deel wat je gaat doen op Instagram en tag me @SuzanneLommers met #nextgenmom. Ik reageer absoluut (in de tijden dat ik niet als offline tijd gepland heb, dus het kan soms ook even duren). Ik zou het ontzettend leuk vinden om van je te horen.

Laten we een beweging creëren van moeders online die elkaar helpen en stimuleren om lekker te sprankelen en enorm relaxed te zijn.

Heb een sprankelende zomer!

Suzanne 

*Je kunt essentiële oliën alleen aan je bad toevoegen wanneer je zeker weet dat deze echt 100% puur en biologisch zijn. Veel merken claimen dit te zijn, maar zijn dat niet. Met meer dan 85% van alle oliën is op één of andere manier gesjoemeld. Wil je weten welke oliën ik gebruik? Stuur me een mailtje en ik vertel je meer. 


Hier is een behulpzame lijst van mijn meest populaire resources:

Wil je van je stress afkomen? Bekijk mijn gratis video cursus Innerlijke Rust & Life purpose met Reconnective healing.

Behoefte aan meer balans, mentaal, emotioneel, spiritueel en fysiek? Boek een reconnective healing (face-to-face of op afstand).

Mis je de flow in je leven en voel je je niet op je levenspad? Boek een Reconnective healing traject.

Liever individuele coaching om jouw Soul’s Life te gaan leven? Meld je aan voor een gratis coach call.

Kun je niet vinden wat je zoekt? Neem gerust contact op.

TERUG NAAR DE HOME PAGE

Geef je nu op voor mijn gratis video cursus

Geef je nu op voor mijn gratis video cursus

Vul hier je naam en e-mail adres in en je krijgt direct toegang tot de cursus! 

You have Successfully Subscribed!