“Kreun”, denk ik ieder jaar wanneer de wintertijd in gaat. Op de één of andere manier moet ik altijd wennen dat het ineens zo vroeg donker wordt. Gelukkig heb ik geen hekel aan de korte dagen en de intredende kou. Herfst en winter staan voor mij voor knus, gezellig, kaarsen aan, goede gesprekken en heerlijk tafelen met vrienden en familie.

Veel mensen raken echter volledig van slag. Zij lijden aan wat heet “winterdepressie”, een mentale en voor velen ongrijpbare ziekte. Slaapproblemen, eetstoornissen, hormonale schommelingen, stemmingswisselingen, en concentratieverlies zijn maar een paar voorbeelden van klachten die mensen met winterdepressie hebben.

“Hoe kan het,” zegt de aan depressie lijdende comédienne Ruby Wax, “dat mensen met je sympathiseren wanneer je een been breekt en een kaartje sturen, terwijl je lijdt aan ‘levendige verbeelding’ wanneer je depressief bent?”

Deze ongrijpbaarheid komt terug in het feit dat de medische wereld de exacte oorzaak van winterdepressies nog niet volledig heeft doorgrond. De depressie heeft in ieder geval alles te maken met het slaaphormoon melatonine, het afnemen van de lichtsterkte van de zon, het aantal uren daglicht en het feit dat de zon steeds later op de dag opkomt.

En dit heeft effect op je biologische klok. Iedereen heeft zo’n klok, vlak achter je ogen, die zonder dat je het door hebt zorgt dat alles in je lichaam goed functioneert volgens een bepaald ritme. Voldoende daglicht, op de juiste momenten, zetten je biologische klok gelijk.

Er zijn veel tips en trucs om je winterdepressie aan te pakken, bij voorkeur voordat deze echt begonnen is. Zo raadt een artikel in de Volkskrant aan vooral vroeg op te staan (zeker niet na 8.00u!). Ga naar buiten en laat het licht vroeg op de dag in je ogen schijnen. Ontbijt goed want dan gaat je lichaam in de dagmodus, krijg vitamine B12 en D binnen, en sport, beweeg! Daarmee maak je endorfine aan en dat wordt niet voor niets het gelukshormoon genoemd!

Dit is ongetwijfeld goede raad die het waard is om op te volgen wanneer je lijdt aan winterdepressie. Dus sta op tijd op, eet goed, en ga naar buiten!

Nadat ik van meerdere kanten de vraag kreeg of reconnective healing misschien invloed kon hebben op winterdepressie vroeg ik me af: Waarom lijden sommige mensen er wel aan en anderen niet? Kan het zijn dat ons spirituele, emotionele en mentale gestel hier een rol in speelt?

Dr. Bruce Lipton vertelt aan de hand van witbrood boter en olijven dat de aard van onze gedachten en emoties een belangrijke impact hebben op de gezondheid van onze cellen en ons hele lichaam. Met hem hechten steeds meer psychologen belang aan de idee dat psychosomatische problemen in sommige gevallen de oorzaak zijn van lichamelijke klachten.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat daar een hele grote waarheid in zit. Er is een veelheid aan wetenschappelijk onderzoek naar intenties, emoties, en gedachten die via energie en licht meetbare veranderingen bij planten, dieren en mensen teweeg brengen. Gedachten en overtuigingen die je hetzij bewust, hetzij onbewust hebt beïnvloeden je gestel en hoe je in het leven staat.

Volgens de Encyclopedie van de Psychosomatiek hebben mensen met winterdepressie weerstand – mogelijk onbewust – om uit een lijdende situatie te stappen. Ze houden vast aan oude overtuigingen en levensgewoonten, terwijl ze eigenlijk NU zijn.

Lijd je aan winterdepressie en heb je het gevoel alsof je onder een stolp zit? Stap er dan onder vandaan, raadt de Encyclopedie aan. Houdt van jezelf. Zoek het geluk binnen in jezelf en ga naar buiten. Verbind je met de natuur, de wind, de regen, de zon en straks ook de sneeuw. Transformatie gebeurt van binnen uit.

De kern zit hem volgens de Encyclopedie dus in de verbinding met jezelf diep van binnen. Dit is mooi. En toch, het lijkt me niet gemakkelijk die verbinding te voelen wanneer je midden in je depressie zit of hem keihard de hoek om ziet sprinten om je volledig omver te werpen.

Voor mij ligt hier een link met Reconnective Healing. Bij Reconnective Healing draait alles om het herstellen van de verbinding met je diepste zelf op mentaal, fysiek, spiritueel en emotioneel niveau. En het mooie is: het is zo eenvoudig!

Heelt reconnective healing je winterdepressie? Dat kan ik niet garanderen. Ervaring leert in ieder geval dat mensen zich fitter, lichter, vrijer, in verbinding met zichzelf, en meer energiek voelen.  

Ik ben benieuwd hoe jij de herfst en wintermaanden ervaart. Wat maken deze maanden voor jou zo bijzonder, de moeite waard of vreselijk? Wanneer je ze deelt in het reactieveld hieronder kom ik bij je terug met een leuke verrassing.

Ik wens je een prachtige herfstige Novembermaand.

Met warme groet,
Suzanne

 

Literatuur:
Christianne Beerlandt, De Sleutel tot Zelf-Bevrijding: Encyclopedie van de Psychosomatiek. Laren: Uitgeverij Petiet, 14
e druk, 2011.
Dr. Richard Gerber, Trillingen als medicijn: Handboek energetische geneeskunde. Haarlem: Uitgeverij Altamira, 2007.
Dr. Bruce Lipton, De biologie van de overtuiging: Hoe je gedachten je leven bepalen. Deventer: Ankh-Hermes, 2005.
Lynn McTaggert, Het Veld: De zoektocht naar de geheime kracht van het universum. Deventer: Ank-Hermes, 2004.
Sebastiaan Timmermans, Weg met die winterdepressie: tips en trucs. Volkskrant 20/01/2011.
Ruby Wax, What’s so funny about mental illness? Filmed June 2012, Posted Oct. 2012, TeDGlobal2012.
Winterdepressie. PsyQ: Psycho-medische programma’s.